dilluns, de novembre 20, 2006

Pena de mort i catolicisme

En una discussió a Ediciones Católicas sobre la pena de mort, he arribat a conèixer una afirmació del catecisme catòlic que m'ha deixat esmaperdut:

2266 La preservación del bien común de la sociedad exige colocar al agresor en estado de no poder causar perjuicio. Por este motivo la enseñanza tradicional de la Iglesia ha reconocido el justo fundamento del derecho y deber de la legítima autoridad pública para aplicar penas proporcionadas a la gravedad del delito, sin excluir, en casos de extrema gravedad, el recurso a la pena de muerte. Por motivos análogos quienes poseen la autoridad tienen el derecho de rechazar por medio de las armas a los agresores de la sociedad que tienen a su cargo.


O sigui que per ser un bon catòlic, cal acceptar la llei del talió i la pena de mort.

6 comentaris:

B. Lucas i Olivé ha dit...

M'ha sorprès molt aquest punt del catecisme que has escrit al post. Sobretot perquè el Vaticà va abolir la pena de mort del seu "Estat", i perquè constanment el Papa fa crides a l'abolició de la mateixa. Que voleu que us digui, m'ha semblat poc cristià (sobretot pensant que Crist va morir condemnat a mort).

D'altra banda també m'ha donat per buscar la pena de mort a la Constitució Espanyola i el resultat és aquest:

Artículo 15: Todos tienen derecho a la vida y a la integridad física y moral, sin que, en ningún caso, puedan ser sometidos a tortura ni a penas o tratos inhumanos o degradantes. Queda abolida la pena de muerte, salvo lo que puedan disponer las leyes penales militares para tiempos de guerra.

I referent a la Constitució Europea, pendent d'aprovació, m'he trobat la contradicció següent, dins l'articulat he llegit:

El artículo 62.2 de la Constitución Europea establece que
Nadie podrá ser condenado a la pena de muerte ni ejecutado.


i després trobo en les guies d'interpretació o sigui fora de la Constitució:


a) Apartado 2 del artículo 2 del CEDH: "La muerte no se considerará infligida con infracción del presente artículo cuando se produzca como consecuencia de un recurso a la fuerza que sea absolutamente necesario: a) en defensa de una persona contra una agresión ilegítima; b) para detener a una persona conforme a derecho o para impedir la evasión preso o detenido legalmente; c) para reprimir, de acuerdo con la Ley, una revuelta o insurrección."


b) Artículo 2 del Protocolo n.º 6 del CEDH: "Un Estado podrá prever en su legislación la pena de muerte por actos cometidos en tiempo de guerra o de peligro inminente de guerra; dicha pena solamente se aplicará en los casos previstos por dicha legislación y con arreglo a lo dispuesto en la misma..."


Però per acabar-ho de complicar, dins de la Constitució diu que li haig de fer cas al que hi ha fora:

Artículo 112.7:
Las explicaciones elaboradas para guiar en la interpretación de la Carta de los Derechos Fundamentales serán tenidas debidamente en cuenta por los órganos jurisdiccionales de la Unión y de los Estados miembros.


En fi, massa posicions ambigües en un tema que hauria d'estar claríssim.

ferbr1 ha dit...

La llei del Talio, en el seu moment historic, va representar un avanc molt significatiu, perque la gent, que prenia la justicia per ma propia, no tenia cap limit en la "aplicacio" de esa justicia, i la llei del Talio va dir que no, que, precisament, havia de ser "ull per ull i dent per dent", i no, com alhesores, "ull per la vida teua i la d'els teus pares, i fills, i, etc...".
Ho que vull dir es que no em sembla correcte barrejar la pena de mort (un concepte judicial nefast) amb la llei del Talio, que va ser un avanc i un aporte important que la cultura jueva ha llegat.

Ramón Martí ha dit...

ferbr1, no sóc jo qui barreja pena de mort i llei del talió, ho fa el mateix catecisme catòlic quan diu:

la Iglesia ha reconocido el justo fundamento del derecho y deber de la legítima autoridad pública para aplicar penas proporcionadas a la gravedad del delito sin excluir, en casos de extrema gravedad, el recurso a la pena de muerte

Això de "penas proporcionadas" no és res més que un eufemisme de la llei del talió.

ferbr1 ha dit...

La llei del talio, com cualsevol altra llei, hi ha que posarla en el seu conexte historic. A ningu se li ocurriria aplicar, per example, el dret romá en forma lliteral. El mateix sucede amb la llei del talio. Qui prentega aplicar la llei de talió ara, en realitat no esta aplican la llei de talio, perque el contexte es massa diferent.
La llei del talió, en el seu moment historic, va ser un avanc important, que, incluso, ara mateix es aplica, a pesar dels sigles de existencia. Fer una interpretacio del tipus "morte per morte" es una interpretacio posible, pero no esta, ni molt menys, la mes acertada. En aquest contexte, fer esa interpretacio es fer una mala interpretacio, i li fa un mal favor al concepte que es va proposar en el seu moment historic.
La llei del Talió va ser un aport positiu de la religio jueua. Ho que posan en el article es una tergiversacio, i fixar a la llei del Talió en el mateix lloc que la terjiversació del article es no esser respetuos de l'historia.
No se si em vaig explicar be, el catala, realment, no es la meua llengua. Fins hara.

JGM_alka95 ha dit...

algu em podria explicar sisplau ke es la Llei del Talió???
es urgent es un treball dee l'insti i ningu no me pot ajudar i ja u e provat tot sisplau......

Unknown ha dit...

網頁設計 網路行銷 關鍵字廣告 關鍵字行銷 餐飲設備 製冰機 洗碗機 咖啡機 冷凍冷藏冰箱 蒸烤箱 關島婚禮 巴里島機票 彈簧床 床墊 獨立筒床墊 乳膠床墊 床墊工廠 產後護理之家 月子中心 坐月子中心 坐月子 月子餐 銀行貸款 信用貸款 個人信貸 房屋貸款 房屋轉增貸 房貸二胎 房屋二胎 銀行二胎 土地貸款 農地貸款 情趣用品 情趣用品 腳臭 長灘島 長灘島旅遊 ssd固態硬碟 外接式硬碟 記憶體 SD記憶卡 隨身碟 SD記憶卡 婚禮顧問 婚禮顧問 水晶 花蓮民宿 血糖機 血壓計 洗鼻器 熱敷墊 體脂計 化痰機 氧氣製造機 氣墊床 電動病床 ソリッドステートドライブ USB フラッシュドライブ SD シリーズ