dilluns, de novembre 20, 2006

Pena de mort i catolicisme

En una discussió a Ediciones Católicas sobre la pena de mort, he arribat a conèixer una afirmació del catecisme catòlic que m'ha deixat esmaperdut:

2266 La preservación del bien común de la sociedad exige colocar al agresor en estado de no poder causar perjuicio. Por este motivo la enseñanza tradicional de la Iglesia ha reconocido el justo fundamento del derecho y deber de la legítima autoridad pública para aplicar penas proporcionadas a la gravedad del delito, sin excluir, en casos de extrema gravedad, el recurso a la pena de muerte. Por motivos análogos quienes poseen la autoridad tienen el derecho de rechazar por medio de las armas a los agresores de la sociedad que tienen a su cargo.


O sigui que per ser un bon catòlic, cal acceptar la llei del talió i la pena de mort.

5 comentaris:

Jordi ha dit...

M'ha sorprès molt aquest punt del catecisme que has escrit al post. Sobretot perquè el Vaticà va abolir la pena de mort del seu "Estat", i perquè constanment el Papa fa crides a l'abolició de la mateixa. Que voleu que us digui, m'ha semblat poc cristià (sobretot pensant que Crist va morir condemnat a mort).

D'altra banda també m'ha donat per buscar la pena de mort a la Constitució Espanyola i el resultat és aquest:

Artículo 15: Todos tienen derecho a la vida y a la integridad física y moral, sin que, en ningún caso, puedan ser sometidos a tortura ni a penas o tratos inhumanos o degradantes. Queda abolida la pena de muerte, salvo lo que puedan disponer las leyes penales militares para tiempos de guerra.

I referent a la Constitució Europea, pendent d'aprovació, m'he trobat la contradicció següent, dins l'articulat he llegit:

El artículo 62.2 de la Constitución Europea establece que
Nadie podrá ser condenado a la pena de muerte ni ejecutado.


i després trobo en les guies d'interpretació o sigui fora de la Constitució:


a) Apartado 2 del artículo 2 del CEDH: "La muerte no se considerará infligida con infracción del presente artículo cuando se produzca como consecuencia de un recurso a la fuerza que sea absolutamente necesario: a) en defensa de una persona contra una agresión ilegítima; b) para detener a una persona conforme a derecho o para impedir la evasión preso o detenido legalmente; c) para reprimir, de acuerdo con la Ley, una revuelta o insurrección."


b) Artículo 2 del Protocolo n.º 6 del CEDH: "Un Estado podrá prever en su legislación la pena de muerte por actos cometidos en tiempo de guerra o de peligro inminente de guerra; dicha pena solamente se aplicará en los casos previstos por dicha legislación y con arreglo a lo dispuesto en la misma..."


Però per acabar-ho de complicar, dins de la Constitució diu que li haig de fer cas al que hi ha fora:

Artículo 112.7:
Las explicaciones elaboradas para guiar en la interpretación de la Carta de los Derechos Fundamentales serán tenidas debidamente en cuenta por los órganos jurisdiccionales de la Unión y de los Estados miembros.


En fi, massa posicions ambigües en un tema que hauria d'estar claríssim.

Fer Nando ha dit...

La llei del Talio, en el seu moment historic, va representar un avanc molt significatiu, perque la gent, que prenia la justicia per ma propia, no tenia cap limit en la "aplicacio" de esa justicia, i la llei del Talio va dir que no, que, precisament, havia de ser "ull per ull i dent per dent", i no, com alhesores, "ull per la vida teua i la d'els teus pares, i fills, i, etc...".
Ho que vull dir es que no em sembla correcte barrejar la pena de mort (un concepte judicial nefast) amb la llei del Talio, que va ser un avanc i un aporte important que la cultura jueva ha llegat.

Unknown ha dit...

ferbr1, no sóc jo qui barreja pena de mort i llei del talió, ho fa el mateix catecisme catòlic quan diu:

la Iglesia ha reconocido el justo fundamento del derecho y deber de la legítima autoridad pública para aplicar penas proporcionadas a la gravedad del delito sin excluir, en casos de extrema gravedad, el recurso a la pena de muerte

Això de "penas proporcionadas" no és res més que un eufemisme de la llei del talió.

Fer Nando ha dit...

La llei del talio, com cualsevol altra llei, hi ha que posarla en el seu conexte historic. A ningu se li ocurriria aplicar, per example, el dret romá en forma lliteral. El mateix sucede amb la llei del talio. Qui prentega aplicar la llei de talió ara, en realitat no esta aplican la llei de talio, perque el contexte es massa diferent.
La llei del talió, en el seu moment historic, va ser un avanc important, que, incluso, ara mateix es aplica, a pesar dels sigles de existencia. Fer una interpretacio del tipus "morte per morte" es una interpretacio posible, pero no esta, ni molt menys, la mes acertada. En aquest contexte, fer esa interpretacio es fer una mala interpretacio, i li fa un mal favor al concepte que es va proposar en el seu moment historic.
La llei del Talió va ser un aport positiu de la religio jueua. Ho que posan en el article es una tergiversacio, i fixar a la llei del Talió en el mateix lloc que la terjiversació del article es no esser respetuos de l'historia.
No se si em vaig explicar be, el catala, realment, no es la meua llengua. Fins hara.

Anònim ha dit...

algu em podria explicar sisplau ke es la Llei del Talió???
es urgent es un treball dee l'insti i ningu no me pot ajudar i ja u e provat tot sisplau......